5.1.2014

Viinimatka Ranskaan 12.-22.9.2013

Kahden turkulaisen viiniseuran syksyisen viinimatkan seikkaperäisten yksityskohtien lukeminen näin jälkikäteen olisi varmuudella tylsää, joten tallennan tänne vain matkamme pääkohdat. Kuvia postaan enemmän.

Lähdimme torstaina illalla Baltic Princessillä Turusta Tukholmaan, josta ajoimme halki eteläisen Ruotsin aina Kalmariin. Sieltä jatkoimme vielä Malmöhön ja Nordlinkillä meren yli Travemundeen.

Merimatkan jälkeen ajoimme lauantaina Saksan moottoreiteitä Ranskaan ja loppumatka Alsacen ihanaa viinitietä Ribeauvilleen. Yövyimme Hotel du Moutonissa.

Sunnuntaina matkamme ensimmäisen viinipruuvin järjesti viinituottaja Louis Sipp. Tiukan aikataulun takia emme valitettavasti ehtineet tutustua heidän viinikellareihinsa. Matkamme jatkui Alsacesta Tain l'Hermitageen (Pohjois-Rhone), jossa viivyimme kolme yötä. Hotellin nimi oli Le Pavillon de l'Eemitage.

Maanantaina viinipruuvi oli Cave de Tainissa (viiniosuuskunta) ja tiistaina viinintuottaja  M. Chapoutierilla. Maanantaina myös kiersimme 2 km:n pituisen merkityn reitin viinirinteillä, joista oli huikeat maisemat kaupunkiin ja muille viinirinteille.

Tiistaina lounastimme läheisessä Valencen kaupungissa Michelin-ravintola Maison Picissä. Itse tyydyin nuukuudessani bistroon, kun yksi ryhmä lounasti varsinaisessa ravintolassa ns. pitkän kaavan mukaan. Heidän lounaansa kesti 4 tuntia ja maksoi arvatenkin useiden hyvälaatuisten viinipullojen verran.

Keskiviikkona alkoi paluumatkamme kohti pohjoista kotiamme. Viinipruuvi oli Fleuriessä (Beaujolais) Chateau du Bourgissa. Illaksi matkattiin edelleen Beauneen (Burgundi), jossa yövyimme hotelli Au Grand Saint-Jean'ssa. Päivällisen nautitimme läheisessä brasseriassa; burgundilainen menu sisälsi alkuruoaksi perinteiset escargot, pääruoksi burgundinpataa ja jälkiruoaksi omenatorttua.

Torstaina viinipruuvi oli viinintuottaja Bouchard Pere et Fils Chateau de Beaunessa. Viinikellarit sijaitsevat vanhan kaupungin linnan puutarhojen alla, joten paikka oli arvokas ja vanha. Meille kerrottiin, että kellareissa on viinejä 1800-luvulta lähtien, ja ne ovat vieläkin juomakunnossa. Pulloihin vaihdetaan korkit aina 40-50 vuoden välein.

Pruuvin jälkeen jatkoimme matkaa kohti Dijonia pitkin kuuluisaa viinitietä, Route des Grand Crus. Ranskan ja Saksan välisen rajan ylittämisen jälkeen olimme illalla Rudesheimissä ja yövyimme Altdeutsche Weinstubessa.

Perjantaina aamulla oli matkamme viimeinen pruuvi viinitalo Georg Breuerilla. Harmi, ettei kauniiseen Reinin varrella sijaitsevaan kaupunkiin ollut aikaa tutustua lyhyttä iltalenkkiä pidempään. Päivän bussissa istumisen jälkeen saavuimme illalla Travemundeen.
Finnladyllä yövyimme kaksi yötä ylittäessämme Itämeri Travemundesta Helsinkiin. Bussimatka kotiTurkuun meni nopeasti..

Bussin ikkunasta seuraamistamme maisemista huomasi hyvin, että Saksassa on tehty päätös luopua ydinvoimasta. Hiljalleen pyöriviä tuulimyllyjä oli pitkin matkaa kaikkialla. On varmaan makuasia, pitääkö myllyjä maisemanpilaajina vai ei. Minusta ne eivät ole mitenkään rumia, pikemminkin salaperäisen näköisiä. Tuulimyllyjä haluan mennä katsomaan toistekkin, joten seuraava viinimatka on jo nyt haaveena.